woensdag 9 september 2015

In Memoriam : Joost mag het weten


Dinsdagnacht

Plots gonsden de geruchten. "Joost Zwagerman overleden". "Zelfmoord", werd er al snel in één adem bij vernoemd. Twitter had even genoeg van botox met Sophie Hilbrandt en zelfs van de vluchtelingencrisis. Even geen slaapzakken voor Lesbos meer. Even stond Twitter stil bij Joost.

Ook ik werd getroffen door een soort van tragiek die ik niet kon thuisbrengen. Ik had immers niet zoveel met Joost Zwagerman. Ik las wel eens een roman van hem en van zijn Zomergasten-reeksen had ik wel een aantal afleveringen gezien. Maar ik was geen veelvraat van het oeuvre van de heer Zwagerman. En toch voelde ik me verbonden met hem. Hij was een deel geworden van die hele uitgebreide DWDD-familie, waar ook ik als kijker me deel van voelde uitmaken.

Matthijs als bekommerde vader en Dominee Gremdaat als licht neurotische moeder. Prem en Marc Marie respectievelijk als de oruststokende neef en het neefje over wie door de roddelende tantes stil gefluisterd wordt. Halina als het iets te knappe schoonzusje en ome Jan Mulder die met tegenzin  het feest betreedt. Nico als grote broer die staande op de biljarttafel Toon Hermans imiteert, terwijl kleine Alex Klopping op zijn IPad allerlei zaken zit te downloaden. Die behoorlijk vreemde familie, daar maakte ook Joost Zwagerman deel van uit. Hij was de oom die zo bezield over kunst sprak dat wij, zijn kleine neefjes en nichtjes, aan zijn liepen hingen.
Zo slaagde hij er enkele jaren terug in om het minutenlang te hebben over de kleur blauw in de kunst. Niemand zou op basis van die beelden kunnen bevroeden dat Zwagerman gekweld werd door demonen. Achteraf vang ik nu op dat hij al jaren met depressies kampte. En als kind van een suïcidale vader, voelde hij zich bovendien erfelijk belast.

Humo, november 2013 :

"Nietzsche heeft gezegd: ‘De gedachte aan zelfmoord heeft me menig zware nacht door geholpen.’ De gedachte dat je er altijd uit kunt stappen helpt voor veel mensen, maar na de zelfmoord van een dierbare overheerst naast onbegrip en woede ook angst – zeker als het een vader betreft. Ik kreeg die angst pas toen ik alle grond onder mijn voeten kwijt was: wat als ik genetisch zou zijn geïnjecteerd door mijn vader? Dat was fors, moet ik zeggen. Maar goed, ik ben blij dat ik er nu weer ben. Naar mijn eigen idee heb ik een tijdlang aan de zijlijn van mijn eigen leven gestaan."

Dat lezen en weten wij nu achteraf in de wereld die internet heet. Zoals we ook zijn mening terugvinden over zijn vriend Rogi Wieg en diens worsteling met leven en dood.
Op 29/01/2015 werden onderstaande woorden van Zwagerman over Wieg opgetekend in het Parool :

"Tijdens dat bezoek bleek Rogi suïcidaal. We mochten elkaar zien en spreken in een kale kamer met alleen een kleine tafel en twee stoelen. Een nieuwe stroomstoot doortrok mijn leven. Het is, zacht gezegd, onrustbarend als je beste vriend zich van het leven wil beroven - en dit ook zo tegen je zegt. 
Ik had de indruk dat Rogi mij tijdens dat bezoek om goedkeuring vroeg voor zijn
zelfmoord. Telkens zei ik hem dat ik hem alles zou vergeven - maar vermoedelijk niet een geslaagde zelfmoord. Alleen al het feit dat ik hem niet kon en wilde missen, moest toch een reden zijn om in leven te blijven? Toch?
"

Op 15 juli van dit jaar zou Rogi Wieg overlijden ten gevolge van euthanasie. Een beslissing die zijn vriend Joost Zwagerman zwaar gevallen zou zijn. Maar toch was het een donderslag bij bijna heldere hemel. Of zoals Matthijs van Nieuwkerk bij Pauw zei : "Hij was wel eens wat depressiever, maar dat het van deze ernst was, wist ik niet."

Vandaag keek Joost de dood in ogen en niemand die weet wie er terug gekeken heeft. De ogen van zijn vader, die van zijn vriend Rogi, of was het Zwagerman zelf?
Feit is dat de kleurrijke familie één van zijn geliefde familieleden verloren heeft en we allen bedroefd zijn. En met weemoed denken we terug aan zijn bevlogen kunstcolleges.

Slaap zacht Joost !



Heeft u naar aanleiding van het overlijden van Joost Zwagerman zelf vragen over zelfdoding
www.113online.nl of bel 0900 - 0113 (Nederland)
www.zelfmoord1813.be of bel 1813 (België)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten